pátek 16. dubna 2010

Napříč galaxií

Moje genealogické bádání mě zaválo do Opavy - tedy spíš do zdejšího archivu. Jelikož jsem toto město nikdy předtím nenavštívila, obětovala jsem cca 2 drahocené hodinky času a trošku si to tu prohlídla. Docela jsem byla překvapená, jaké je to nádherné město.

Už cestou z nádraží do archivu jsem malounko zabloudila a zdržela se "zkratkou" v parcích jimiž je lemováno celé historické jádro. Nějak jsem si popletla směry a tak jsem nakonec ty parky prošla skoro celý. Ale stálo to za to. Hned nedaleko nádraží byli na vyvýšeném místě obrovští kovoví ptáci (tuším tři). Podivuhodné na nich bylo to, že nějak poznali, že je nedaleko nějaký člověk a otáčeli se za ním. Kromě nich jsem v parcích minula několik dalších soch i fontánek.



V poledne jsem si zašla na oběd do nedaleké hospůdky a pak se prošla historickým centrem. Bohužel věž "Hláska" byla kvůli nějaké akci uzavřená. Kdysi jsem slyšela, že v Opavě mají model sluneční soustavy ve skutečném poměru - jak velikostí planet, tak vzdálenostmi mezi nimi. Na to jsem byla fakt zvědavá a tak jsem si v infocentru vyzvedla průvodce a vydala se na cestu naší galaxií. Začínala na náměstí před radnicí modelem slunce - kašna s obrovskou kamennou koulí (2,3 m v průměru) uprostřed a tryskající voda tvořila pomyslné paprsky - moc se mi líbila. Ale planety byly trošku zklamáním - jen kovové stolečky s malým "hráškem" uprostřed. Z časových důvodů jsem došla jen k planetkám Silesia a Oppavia, které se nacházejí mezi Marsem a Jupiterem. Jupiter byl už příliš vzdálen od centra města a konec galaxie až kdesi na samém konci Opavy. Najít některé planety nebylo vůbec snadné - průvodce uvádí místa jen orientačně. Nejvíc zabrat mi dala Venuše, která poněkud splývala s okolím. Ptala jsem se kolemjdoucích, ale mnozí ani netušili, že něco takového v Opavě mají. Dokonce ani policejní hlídka mi nedokázala odpovědět. Nakonec jsem ji přecejen objevila, tak alespoň začátek sluneční soustavy jsem měla kompletní.



Zdroj: http://kerria.pise.cz/12-opava.html
Během té procházky jsem mohla vidět snad všechny významné budovy v Opavě. Jednotlivé planety jsou totiž "vtipně" umístěny v jejich blízkosti a i "galaktický" průvodce obsahuje krom informací o platetách i pár slov o jejich okolí. Obzvlášť mě zaujala konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie, tedy spíš mohutný podpěrný oblouk - jediný na celé stavbě! Něco takového se hned tak nevidí.



Zdroj: http://kerria.pise.cz/12-opava.html

Zdroj: http://kerria.pise.cz/12-opava.html
Historické jádro Opavy je maličké. Na jeho projití bohatě stačí 2 hodinky. Za návštěvu však rozhodně stojí.

Opava 5.8.2009

Bohužel, když jde člověk bádat do archivu, potřebuje fotoaparát na snímkování dokumentů. Tehdejší paměťové karty měly poměrně malou kapacitu, takže jsem s fotkami ve městě hodně šetřila.







Zdroj: http://kerria.pise.cz/12-opava.html

Zdroj: http://kerria.pise.cz/12-opava.html

Žádné komentáře:

Okomentovat