pondělí 6. října 2014

Za "vůní" tvarůžku

Slunečné sobotní odpoledne bylo jako stvořené pro výlet. Možná je to poslední letošní pěkný víkend. S nápadem na výlet přišel můj manžel z hospody. Dozvěděl se totiž, že v Lošticích je podniková prodejna, kde je možné koupit jak obyčejné tvarůžky, tak i další jejich varianty, které normálně v obchodech těžko uvidíte. Já se ráda toulám po vlastech českých a moravských, takže mě určitě přemlouvat nemusel. Nakonec, tvarůžek je jakýmsi symbolem Hané, tak proč se nepodívat do míst jeho zrození!
Zvlášť, když se tvarůžky nejspíš vyráběly i u nás v chalupě - manžel měl dlouhá léta na půdě železnou formu na tvarůžky a dokonce ji posílali i do "Kufru" (předchůdce pořadu "Kurňa, co to je"). Já už ji na půdě neviděla a nikdo netuší, kde skončila. Ale třebas tam někdepořád je, ukrytá za nějakými krámy.

Loštice tvarůžky přímo žijí, natrefíte na ně téměř na každém kroku. My nejprve zavítali do Muzea tvarůžků, které bylo otevřemo poměrně nedávno - v červnu 2014. Ale nějak mám pořád dojem, že Muzeum tu bylo i před tím, ale zřejmě v jiné podobě.


Prošli jsme si Muzeem, seznámili se s historií vzniku, základním postupem výroby v minulosti i nyní, životem Aloise Wesselse... Adámka nejvíce zaujal model kádě na šlapání tvarohu s počítadlem, které přepočítalo kolik toho našlapal a kolik by si vydělal za směnu. Téměř jsme ho ztama nemohli dostat.


Mě se velmi líbil film - hraný dokument o Aloisu Wesselsovi, který přibližoval nejdůležitější okamžiky jeho života spojeného s tvarůžky. Z celého filmu doslova vyzařovala láska celé rodiny k této lahůdce.



Východ z muzea přímo ústí strategicky přímo do prodejny tvarůžků. Kdo by po návštěvě odolal! Nebyli jsme jediní, kdo ve velkém nakupovali "voňavé" suvenýry. Naproti muzeu je hospůdka, samozřejmě na menu nechybí speciality z tvarůžů. Ale my jsme byli po obědě, tak jsme vyrazili do cukrárny. Kromě klasických sladkých zákusků tam měli i slané různé slané dortíčky s tvarůžkovou příchutí. Však to také byla Tvarůžková cukrárna. I když máme sladké rádi, tentokrát jsme sáhli po slaných dezertech, ostatně jako většina návštěvníků. V cukrárně bylo opravdu nabito.


Výlet jsme zakončili krátkou procházkou po náměstí. A mě přibyl další bodík do GC-statistiky.


Loštice 20.9.2014

Žádné komentáře:

Okomentovat