čtvrtek 15. listopadu 2018

Slovanská epopej

Jaký máte vztah k umění? Já celkem vlažný, moc mu nerozumím. Přesto nejsem tak úplně nedotčená. Mám ráda hezké věci a to některá umělecká díla jsou a vůbec nemusím chápat nějaký jejich hlubší význam. Co se týče obrazů, už jsem pár výstav viděla, ovšem nic nepřekoná dojmy ze shlédnutí Slovanské epopeje v dobách, kdy ještě byla umístěná v Moravském Krumlově.



Jako Moravský patriot jsem nebyla příliš nadšená z toho, že se epopej stěhuje do Prahy. Na druhou stranu je to tak úctyhodné dílo, že by si zasloužilo, aby ho vidělo mnohem více lidí, než mu umožňuje instalace v malém zapadákově kdesi na Vysočině. A v Praze tu možnost má. I když já ho tím pádem asi už nikdy neuvidím. Tedy myslela jsem si donedávna...

Naštěstí v rámci oslav 100 let od vzniku republiky byla alespoň část Slovanské epopeje zapůjčena na výstavu do Brna. Rozhodla jsem se využít situace a přesvědčila rodinu, abychom se ještě jednou jeli na ni podívat. Zvlášť, když náš Adámek ji ještě neviděl. Myslím si, že Epopej je tak významné umělecké dílo, navíc oslavující naši historii, že by ji měl každý občan vidět. Pod jejím dojmem se ve vás probouzí určitá hrdost na příslušnost k národu, z nějž vzešli takoví velikáni jako např. Alfons Mucha.


Z celkem dvaceti obrazů je v Brně k vidění devět. Jsou to monumentální několikametrová plátna. Člověk jen sedí a zírá, jak to malíř mohl vůbec namalovat, když na to, aby viděl výsledek svého úsilí, musel slézt ze žebříku a odstoupit několik metrů od plátna. Postavy v popředí obrazů jsou takřka v životních velikostech. To si ještě dovedu představit, ale ty krajiny za nimi... Jak malíř dokázal pokrýt ty metry čtvereční plátna tisíci tahy štětci namočenými v různých barvách a vykouzlit třebas mraky, nebo les tak živě a opravdově? Žádná publikace, fotografie, virtuální prohlídka vám nezprostředkuje takový zážitek, jako když tyto obrazy vidíte ve skutečnosti. A vůbec nemusíte mít žádný vztah k umění, já ho taky nemám, přesto vás z té krásy doslova zamrazí v zádech. Mimochodem, Adámek mi tvrdil, že měl podobné pocity.

Výstava v Brně potrvá jen do 31.12.2018
navštíveno 25.8.2018

Žádné komentáře:

Okomentovat