neděle 20. ledna 2013

Tajemný kříž u hřbitova

Vždycky jsem se zajímala o historii místa, kde jsem žila. Dříve to bylo Brno a zvláště pak jeho čtvrť Židenice, později Obřany. Když jsem se před lety přestěhovala sem, do malé obce na Hané, začala jsem se zajímat o místní zajímavosti. Máme tu nádhernou barokní kapli, jejíž balustrádu zdobí 20 soch světců. Pak poměrně moderní zámek - ten původní vyhořel na počátku 19 století. To jsou památky, o nichž se dočtete i v průvodcích nebo v turistické mapě. Ale pak jsou tu drobnější památky o nichž se nikde nedozvíte a ani místní lidé o nich mnoho neví. Jednou z nich je prastarý kříž u hřbitova.


Povšimla jsem si ho už při jedné z prvních návštěv za mým mužem v době, kdy jsme ještě nebyli manželé. Je to nejstarší památka v obci. Zub času, nebo spíš povětrnostní podmínky se na něm podepsaly. Vyrytý relief kříže nebo meče už téměř není vidět. A možná nejen zub času, ale i zacházení, protože později vyšlo najevo, že kříž nejméně 2x změnil místo. A jak je vidět z fotografie, tak hloubka uložení také byla pokaždé jiná.

Ptala jsem se na něj manžela i jeho matky. Od obou se mi dostalo stejné odpovědi: Ten kříž je tu na památku příchodu Cyrila a Metoděje, že prý tudy prošli cestou na Velehrad. Přišlo mi to divné, to si teda trošku zašli. Ale tak zněla legenda a spousta místních vám stále dá stejnou odpověď, přestože pravda je docela jiná.

Jak už jsem psala, zajímám se o historii míst, k nimž mám nějaký vztah. Je pochopitelné, že když v roce 2005 obec vydala vlastní knihu, musela jsem si ji pořídit a se zájmem jsem si ji také přečetla. Dozvěděla jsem se v ní nejen o tomto kříži. Jak to tedy s tím křížem je? Žádný Cyril a Metoděj, ale docela prostý smírčí kříž, který má připomínat událost, k níž došlo téměř před 600 lety. V těchto místech (tedy tam, kde kříž stál prapůvodně) l.p. 1430 Jan, syn Pavla Nečase ze Srbec, při rvačce šlechticů, samostřílem zastřelil Matěje Vladyckého z Dřínova. Jakožto osoba urozená nepropadl hrdlem, ale sám musel na místo činu dopravit kamenný kříž, vykopat jámu a kříž usadit.

Zdroj: http://kerria.pise.cz/263-tajemny-kriz-u-hrbitova.html

I když... Kdo může říct, jaká vlastně je pravda. S rozmachem internetu se člověk dostává k mnoha informacím. A tak jsem jednou náhodou objevila, že skutečně v dobách Cyrila a Metoděje se na návrších v blízkosti vsí vztyčovaly kamené kříže. Říkalo se jim "baby" a stávaly v místech prastarých posvátných hájů, kde věrozvěsti kázali svá první evangelia. I našemu kříži se odjakživa říka Baba - ano s velkým "B", protože za ta léta se to vžilo jako název památky.

Mořice?

Zdroj: http://kerria.pise.cz/263-tajemny-kriz-u-hrbitova.html

Zdroj: http://kerria.pise.cz/263-tajemny-kriz-u-hrbitova.html


Zdroj: http://kerria.pise.cz/263-tajemny-kriz-u-hrbitova.html

Žádné komentáře:

Okomentovat