čtvrtek 4. října 2018

Návštěva u Bedřicha Smetany

Cesta do Krkonoš byla dlouhá. Rozhodli jsme se, že si někde v půli cesty uděláme přestávku na protažení, případně i oběd. Po prozkoumání trasy a zajímavostí v její blízkosti se nám jevila optimální zastávka v Litomyšli. Já tu už kdysi byla bádat v archivu a i tehdy jsem si město alespoň prohlédla, i když jsem nenavštívila žádné muzeum ani památku. Tentokrát jsem to chtěla napravit.


Hlavní výběr kam nebo na co se podívat jsem nechala na Adámkovi, i když jsem tušila, jak to asi dopadne. Z toho, co Litomyšl nabízí byl pro něj, jakožto hudebníka, nejatraktivnější rodný dům Bedřicha Smetany. Já s jeho výběrem souhlasila, protože v něm byla rovněž dočasně umístěna výstava Emy Destinové. Manžel se podřídil; kdyby nechtěl ušetřit na vstupném, asi by na nás počkal v parku, takhle musel jít s námi, abychom měli slevu. Ale nakonec se mu to i líbilo.


Procházeli jsme jednotlivými místnostmi. Jak nám v úvodu průvodkyně řekla, vybavení není původní, ale odpovídá dobovým zvyklostem. Je pravděpodobné, že byt byl zařízen velmi podobným nábytkem. Pár věcí, které skutečně patřily Bedřichu Smetanovi byly umístěny v prosklené vitríně., . Jedné místnosti vévodil obrovský klavír, zapůjčený z dílny restaurátora. Na klavíru bylo několik partitur skladeb Bedřicha Smetany a případní zájemci si je mohli zkusit přehrát. Adámek této možnosti využil a tak se po nějakou dobu muzeem šířila hudba. Vltavu od Smetany sice umí, ale zatím jen ve velmi zjednodušené verzi a z not. Tu originální si tam sice zkusil, ale byla pro něj ještě příliš těžká, tak se vrátil ke svým oblíbeným skladbám, které zná zpaměti.


Potom jsme si šli prohlédnout výstavu Emy Destinové. Manžela ani syna nezaujala, vrátili se ke klavíru, kde Adámek ještě chvíli hrál zatímco na mě čekali. Já si alespoň prohlédla fotografie, abych měla inspiraci na šaty pro panenku Barbie - chci jich postupně pár předělat na známé osobnosti a jednou z nich by mohla být právě Ema.


Vzala bych rodinku ještě do muzea hraček, které bylo nedaleko. Ale chlapi to svorně zamítli. Tak jsme se alespoň prošli v zámeckém parku a potom i v klášterních zahradách.


Litomyšl nabízí i spoustu dalších zajímavých míst. Ale je to spíše pro zájemce o nějakou konkrétní tématiku. Já bych docela ráda ještě navštívila i místní hřbitov, kde je pochovaná Magdalena Dobromila Rettigová, ale to už jsem se ani neodvážila navrhnout. Možná někdy příště.


Navštíveno 8.7.2018

Žádné komentáře:

Okomentovat