úterý 19. srpna 2014

Za králem Ječmínkem

O víkendu jsme měli cestu do Přerova. A protože už delší dobu slibujeme Adámkovi výlet za Lovci mamutů, chtěli jsme tedy užitečné spojit s příjemným a navštívit muzeum v Předmostí. Jenže Přerov není turistům příliš nakloněn a muzea, vč. toho v Předmostí v neděli mají prostě zavřeno. Jenže výlet byl slíbený a my nechtěli Adámka zklamat. Tak jsme vymysleli náhradní program - pojedeme za králem Ječmínkem do Chropyně!



V Chropyni jsme měli štěstí. Prohlídky zámku jsou v pravidelných hodinových intervalech a to vždy v celou hodinu. My přišli za pět dvě a tak jsme nemuseli na nic čekat. Měli jsme individuální výklad, protože jsme byli sami. Musím přiznat, že to bylo příjemné. Pokud jsou mezi návštěvníky děti, je výklad přizpůsoben jejich věku a zájmu. Adámkovi se to moc líbilo. Vzpomněli jsme na krále Ječmínka - Adámek ocenil, že jsem mu cestou v autě tu pověst odvyprávěla, protože teď se mohl předvádět, jak všechno ví. Také správně pojmenoval zemědělské nářadí i další prastaré věci. Zaujal ho výklad o zpracování lnu - paní průvodkyně neopomněla popis oživit pohádkou o krtečkovi.  V další místnosti ho potom čekalo zkoušení z přírodopisu... Škoda jen, že s v zámku nesmí vůbec fotit. Tak alespoň studna před zámkem.



Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html
Prohlídka trvala přes hodinu i když původně to mělo být jen asi 40 minut. Ale byli jsme zvědavá výprava, pořád jsme se na něco ptali a všechno si důkladně prohlíželi. Po prohlídce jsme se vypravili na malou procházku kolem Zámeckého rybníka. Geocaching je trošku jako droga a prostě jsme museli tu kešku a bodík získat. Chvíli nám trvalo, než jsme ji našli - no spíš jsme museli nenápadně počkat, až bude čistý vzduch, protože slunečné nedělní odpoledne lákalo k vycházkám jak mladé milence, tak i postarší důchodce. Ale nakonec se chvilka našla a vymazlená keš byla naše!


Na parkovišti jsem si také povšimla otevřeného kostela a neodolala jsem, abych nenakoukla dovnitř. Zjistila jsem, že v rámci jakéhosi projektu "Brány vydávají tajemství", který probíhá během prázdnin v celém Zlínském kraji můžu mít i komentovanou prohlídku. O tom ale až jindy...

Díky Geocachingu jsem se také dozvěděla o dalších zajímavostech Chropyně. Usoudila jsem, že alespoň jedna z nich by Adámka mohla zajímat, protože něco takového ještě neviděl - popravdě ani já. Aquadukt - křížení vodních toků Malé  Bečvy a Svodnice. Malá Bečva je ta nahoře.


A když už jsme byli tak blízko, navštívili jsme i Chropyňské lázně - tedy bývalé. V roce 1997 je spláchla povodeň a zatím se nenašel investor, který by lázně znovu vybudoval. Zbyl jen minerální pramen. Ochutnali jsme lehce slanou minerálku, podobného složení jako Luhačovické prameny. Chuťově nic moc, ale budeme zdraví jako řípy.
Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html

Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html

Výlet jsme završili zmrzlinou a zákuskem v cukrárně a jelo se domů.

  

Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html

Chropyně 17.8.2014



Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html



Zdroj: http://kerria.pise.cz/424-za-kralem-jecminkem.html

2 komentáře:

  1. Krásný výlet. Docela mne překvapilo, že Přerov není nakloněn památkám. kamarádka má z Přerova a okolí vždy krásné fotky a já bych se tam ráda někdy podívala. Vymysleli jste prima náhradní program. Já jsem často fotila v zámcích a kupovala jsem si focení a zdánlivě mě potěšilo, když to odbourali a bylo focení zdarma. Ovšem brzy jsem poznala, že to je cesta zpět pro fotografy, protože kasteláni mohou focení zakázat a vzhledem k tomu, jak se při některých prohlídkách chovají děti s mobily, bude zakázáno fotit všude. Průvodci jsou pak nuceni překřikovat děti pobíhající , fotící a ukazující si úlovky navzájem. Zažila jsem to na Bítově, tam to byla přímo katastrofa. A rodiče v rámci bezstresové výchovy děti nenapomenuly. Takže bych se přikláněla k zpoplatněnému focení. To už si rodiče rozmyslí, jestli to budou za děti platiti. Ale to už se asi nestane.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přerov je krásný, mám odtud také spoustu pěkných fotek. Ale v neděli tam chcíp pes - všechno zavřené.

      Vymazat