čtvrtek 13. srpna 2020

Prostějov svěží

Další článek Prostějovských toulek je zasvěcen osvěžení. Ale nebojte se, nebudeme testovat místní nálevny a jejich nápoje. Co v létě alespoň trošku osvěží vzduch? Přece voda, nejlépe tekoucí. A tu ve městech najdete v nejrůznějších kašnách a fontánkách. Původně jsem si myslela, že v Prostějově skoro žádné fontány nejsou. Věděla jsem jen o třech, ale jak jsem městem křižovala, objevila jsem ještě pár dalších... Tak pojďte se mnou.

Asi nejznámější fontánou je ta na Masarykově náměstí. Tvoří ji dvě čtvercové nádržky. Hlubší je osazena tryskou a z ní potom voda stéká do mělké. Jelikož je fontánka přímo naproti cukrárně, často tam sedávají maminky s malými caparty, kteří se baví pobíháním v mělké části fontánky. Dalo mi práci vyfotit ji samostatně.



Další fontánu najdete na Pernštýnském náměstí. Tvoří ji nádrž ve tvaru tří spojených kruhů. V krajních částech nádrže jsou umístěny trysky a kolem nich na podstavcích zlaté koule. Vypadá velmi romanticky.


Kromě těchto dvou najdete v centru ještě další fontánu. Je v parčíku na Vojáčkově náměstí. Tento park mají v oblibě především naši nepřizpůsobiví spoluobčané. Mám ho sice po cestě, ale chodívám jen kolem po chodníku od silnice. Parčík je ze všech stran ohraničen celkem vysokým živým plotem a tak jsem si fontánky dlouhou dobu nevšimla.


Další fontána je na Hlaváčkově náměstí. Je krásně lemovaná květinovými záhonky. Přístup do parčíku umožňuje jen jeden chodníček z protější strany, než obvykle chodívám. Trvalo mi nějakou dobu, než jsem pořídila obrázek. Není sice problém si těch pár kroků zajít, ale buď už jsem se moc zdržela focením jiných zajímavostí a pospíchala na autobus, nebo byla fontánka také obsazena, obvykle nějakými puberťáky.


V jejím sousedství je kašna. Vsadila bych se, že ani mnozí místní o ní nevědí. Není v ní totiž voda. Doufala jsem, že po opravách divadla dojde i ke zprovoznění kašny, ale nedočkala jsem se. Škoda.


Další fontánka v centru je poněkud ukrytá. Není totiž na veřejném prostranství, ale uvnitř obchodního centra Atrium. Tvoří ji umělý potůček a v jejím těsném sousedství je posezení kavárničky.


Kromě těchto máme v Prostějově ještě fontánu na náměstí spojenců.


A ještě jednu starou a nefunkční jsem objevila v zahradě Vily Františka Kovaříka. Kdysi musela být krásná, ale dnes chátrá.


Kromě fontán se o osvěžení města stará také říčka Hloučela, která protéká jeho severním okrajem a většinu její cesty lemuje lesopark. A po městě je roztroušených i několik více či méně udržovaných rybníčků.


1 komentář:

  1. Jitko, Prostějov neznám a ráda jsem se s Tebou prošla. Máte ve městě krásné fontánky. Líbí se mi ta v Atriu.

    OdpovědětVymazat